Derfor bør du teipe frontruta

TEIP STEINSPRUTSKADEN: Sett en blank teipbit på steinsprutskaden dersom du ikke kommer deg til verkstedet for å fikse skaden med en gang. Dette for å forhindre at fuktighet og skitt setter seg i skaden. (Foto: Kristin Sørdal)

TEIP STEINSPRUTSKADEN: Sett en blank teipbit på steinsprutskaden dersom du ikke kommer deg til verkstedet for å fikse skaden med en gang. Dette for å forhindre at fuktighet og skitt setter seg i skaden. (Foto: Kristin Sørdal)

Derfor bør du teipe frontruta

Fått steinsprutskade? – Sett på teip!

Nettkatalogen.no
Telefon- og bedriftskatalog
Annonse
Annonse
Kristin SørdalAv Kristin Sørdal

Lørdag 24.03.12 kl 08:00
Annonse

DinSide Her du vært så uheldig at du har fått steinsprutskade på frontruta? Da bør du finne fram teipen.

– Hvis du ikke har mulighet til å komme og fikse det med en gang, så anbefaler vi at du tar en teipbit over, sier Patrick Hindahl hos Hurtigruta Carglass.

Fyller opp med skitt

Vi har fått være med når Patrick Hindahl ved Hurtigruta Carglass reparerer en steinsprutskade. Du kan se video av reparasjonen her på DinSide. (Foto: Per Ervland)

Vi har fått være med når Patrick Hindahl ved Hurtigruta Carglass reparerer en steinsprutskade. Du kan se video av reparasjonen her på DinSide. (Foto: Per Ervland)

– Hver gang du drar vindusviskeren, så vil du jo fylle skaden med støv og skitt, og da er det ikke alltid at resultatet blir like bra som det ellers ville blitt, sier Hindahl ved Hurtigruta Carglass videre.

Hvilken teip du bruker, er egentlig det samme.

– Du kan bruke hva som helst, men gjenomsiktig da, selvfølgelig, sier Hindahl og ler.

– Det spiller ingen rolle bare det er tett, sier Tore Berget, kjedeleder i Riis bilglass, til DinSide.

Fuktighet gjør skaden grå

– En steinsprutskade bør teipes for å hindre at fuktighet og møkk skal komme til, sier Berget videre.

Frontruta består av to lag med glass og folie imellom. Dersom fuktigheten går inn til folien, blir det nesten umulig å reparere med godt resultat, forteller han og forklarer at dersom det kommer fuktighet i skaden, vil det bli et grått felt i folien.

– Så skaden bør teipes for at det ikke skal komme fuktighet i skaden, og for at skaden skal bli minst mulig synlig etter at den er reparert, presiserer bilglasseksperten.

Les også: Rabatt på bilforsikringen?

Fiks skaden raskest mulig

For et best mulig resultat, bør du få fikset skaden så raskt som mulig.

– Dersom du får kommet og fikset det med en gang, så vil resultatet bli desto bedre. Jo mere møkk og smuss og støv som samler seg, jo dårligere blir resultat. Selv om det fortsatt går greit å reparere skaden, sier Hindahl ved Hurtigruta Carglass til DinSide.

Berget ved Riis bilglass understreker også viktigheten av å få fikset skaden raskest mulig – også på grunn av risikoen for at hele ruta kan sprekke dersom du kjører rundt med en steinsprutskade.

– Man bør gjøre det fortest mulig. Spesielt når det bli kuldeperioder, og det skifter mellom varm og kaldt vær, blir det spenninger i glasset – og dersom du da for eksempel kommer i en dump, vil du risikere at frontruta sprekker lettere, advarer Berget.

Skroll til toppen