Det bør du gjøre, for å kjøre med feil trykk i dekkene går ut over kjøreegenskaper og drivstoffbruk.
Har dekkene for lavt lufttrykk vil rullemotstanden bli høyere, og bilen forbrenner mer drivstoff enn den ville gjort med riktig lufttrykk. Lavt lufttrykk gjør dessuten at dekkene slites mye raskere.
Trenger du nye sommerdekk? Her er de beste fra årets sommerdekktest
Det er ganske sannsynlig at sommerdekkene som har ligget i garasjen i vinter har blitt litt flatere. Lufta siver ut med tiden. Derfor bør du rulle innom en bensinstasjon og sjekke lufttrykket og fylle luft i der det trengs.
Slik finner du riktig lufttrykk
Hva som er riktig lufttrykk avhenger av biltype. Du finner info om hva som er riktig for din bil i instruksjonsboka du har i dashbordet, eller på klistremerket som er festet et eller annet sted i bilen (gjerne ved førerens dør, i hanskerommet eller på innsiden av tanklokket.)
Les også: Dekkmerking gir deg mange svar
Du bør forresten fylle dekkene så de har ti prosent høyere trykk en det som anbefales. Grunnene er at noe luft siver ut igjen gjennom gummien, og at det er bedre å ha litt for høyt enn litt for lavt lufttrykk.
Nå blir dekkene smartere
Tung last krever annet lufttrykk
Lufttrykket bør justeres oftere enn hver gang du skifter hjul. Faktisk bør du sjekke det etter lengre bilturer, og også passe på å justere det så det er riktig om du skal kjøre med tyngre last enn vanlig.
DinSide har tidligere laget en guide om lufttrykk i dekk. Les den her!