Sjekk lufttrykket nå og spar penger

Alle klarer det. Det er helt gratis. Og det er gjort unna i løpet av et par minutter. Resultatet er en sikrere bil, bedre kjøreegenskaper, lavere driftsutgifter og bedre miljø.
ILLUSTRASJON: Per Ervland

Hva er det vi snakker om? Jo, fylling av riktig mengde luft i bildekkene. Dette minikurset vil vise deg hvor viktig lufttrykk faktisk er. Vi skal også se nærmere på faktorene som avgjør hvilket lufttrykk nettopp dine dekk skal ha.

Hvorfor er gode dekk viktig?

Når vi snakker om bildekk og lufttrykk, er det på sin plass å minne om at de fire dekkene på bilen din har en svært viktig oppgave. Deres funksjon er nemlig å skape forbindelse mellom bilen din og Moder Jord. Det ikke alle er klar over, er at den delen av et normalt bildekk som til enhver tid er i berøring med underlaget ikke er særlig større enn en håndflate. Det betyr at noen ganske få kvadratdesimeter gummi er med på å bestemme din og dine medpassasjerers skjebne.

Hvis disse fire «håndflatene» har godt grep på underlaget holder bilen seg på veien i svingene, og du får stoppet når du trykker på bremsepedalen. Hvis «håndflatene» mister grepet kan du miste kontrollen over bilen, med potensielt katastrofale konsekvenser.

Hvorfor har vi luft i dekkene?

I praksis er det verken felgene eller dekkene som bærer bilen din – men luften som befinner seg inni sistnevnte. Hjulets evne til å bære en gitt vekt er dermed avhengig av hvor mye luft som befinner seg inni dekket. Luftmengden påvirkes av to faktorer; volum og lufttrykk.

Volum
Et stort dekk (med stor bredde, høyde eller diameter) har i utgangspunktet kapasitet til å romme mer luft enn et mindre dekk.

Trykk
Men fordi luft lar seg komprimere, vil luftmengden også påvirkes av det aktuelle lufttrykket. Et dekk med høyt lufttrykk rommer dermed mer luft enn et tilsvarende dekk med lavere trykk.

Hvorfor er lufttrykk viktig? I: Sikkerhet

Lufttrykket er ikke bare viktig for dekkets bæreevne. I tillegg påvirker lufttrykket det aktuelle dekkets «håndflate», eller «fotavtrykk». Og som vi husker, er «håndflatens» utforming og kontaktflate avgjørende for i hvilken grad bilen lyder ordrene vi gir med ratt, gasspedal og bremsepedal.

Et bildekks grunnegenskaper har sammenheng med en rekke faktorer, deriblant gummiblanding, dekkmønster, mønsterdybde, slitasjehistorie, bredde, diameter og profil. Men uansett hvilke egenskaper dekket har i utgangspunktet, vil korrekt lufttrykk sørge for at det yter optimalt.

Dekkets yteevne er selvsagt ikke så viktig ved saktegående køkjøring på tørr asfalt. Men i alle andre situasjoner er dekkets traksjonsevne av avgjørende betydning. Ikke minst ved nødbremsing, uansett vei og føreforhold. Ved svingkjøring på glatt underlag. Og ved kjøring i høy hastighet i regnvær (vannplaning). Dekkets traksjonsevne har selvsagt også betydning for fremkommeligheten på vinterføre.

Hvorfor er lufttrykk viktig? II: Økonomi og miljø

Den som kjører rundt med korrekt lufttrykk vil også spare penger og miljø. Dekk med for lavt lufttrykk har nemlig unødvendig høy rullemotstand, noe som gir økt drivstoff-forbruk.

Lavt lufttrykk vil i tillegg føre til at dekkene slites ut raskere enn nødvendig. Dette fordi både dekkets skuldre (ytterkanter) og sidevegger utsettes for unødig høy belastning. Lavt lufttrykk kan også føre til skader på selve dekk-konstruksjonen.

Den som kjører med altfor høyt lufttrykk vil derimot oppleve økt slitasje på midtre del av dekkets slitebane, noe som også vil kunne gi forkortet levetid.

Kilder: Continental Dekk Norge, Nokian Dekk AS, Dekkmann, Tirerack.com, Goodyear, Michelin, Dekkimportørens landforening, Scandinavian Tire and Rim Organization (STRO), Caplex.no

Skroll til toppen